29 december 2014

Talent assessment per functie

Raise – Which individuals support? from SalesAssessment.com on Vimeo.

Talent assessment per functie 

Functie Commercieel Directeur (functie groep 1)

working people

Als het boegbeeld, visionair en leider  van de strategie binnen de gehele verkooporganisatie, deze Sales Leider vervult een unieke rol met verantwoordelijkheid voor het bepalen het akkoord en het zorgen dat de omzetdoelstellingen worden gerealiseerd naast zijn verantwoording voor de rest van het bedrijf. Deze functie gaat om een diep inzicht in de veranderende markt en de mogelijkheid om visie en strategie te vertalen in concrete actie van de kant van de verkooporganisatie, gefaciliteerd door volmaakte communicatie en sociale vaardigheden om de prestaties van collega’s te maximaliseren.

Functie Sales Manager (functie groep 2)

timthumb

De rol van Sales Manager is cruciaal voor zakelijk succes, maar is doorgaans een van de minst begrepen rollen binnen de sales structuur van een organisatie. Is zijn taak strikt beheer in plaats van een ‘super-verkoper’ rol, de Sales Manager is verantwoordelijk voor belangrijke beslissingen betreffende de recrutering, ontwikkelen, coachen en controleren van de doelstellingen, de richting en de prestaties van het sales team, terwijl hij ook bezig is met andere strategische gebieden van het bedrijf. Dit zijn de belangrijke onderdelen die in het sales assessment beoordeeld worden.

Sales Functies (functie groep 3)

vacature25

Key Account manager

Key Account Manager (KAM) is een van de meest kritische rollen voor elke organisatie en biedt het potentieel op lange termijn voor het leveren van aanzienlijke inkomsten, winsten en het maximaliseren van het behoud van de belangrijkste klanten. Deze proactieve rol is een belangrijke stap en een verandering voor een  Account Manager, en kan alleen effectief worden ingevuld door personen van hoog kaliber die in staat zijn om een complexe mix van sales en business vaardigheden en als hij zich comfortabel voelt op het directie niveau.

personeel1

Account Manager 

De functie van een Account Manager is om proactief bestaande klant relatie´s te behouden en inkomsten uit het inkoop volume  van belangrijke klanten te ontwikkelen, ook om nieuwe klantrelatie´s te ontwikkelen en te laten groeien. Van een Account Manager mogen we verwachten dat hij een klantenbestand kan beheren om de langdurige onderlinge waarde van de klantrelatie voor beide partijen te maximaliseren.

personeel

Business Development manager 

De rol van Business Development Manager vereist het vermogen om strategieën uit te werken met als doel het betreden van nieuwe markten. Het interpreteren van informatie om die te vertalen naar in  het veld in te zetten slimme go-to-market strategieën. Zorgen voor  de uitbreiding van dekking in minder bekende gebieden van bestaande markten, of het lanceren van nieuwe aanbiedingen. Dit vereist de vaardigheden van een senior sales persoon, met daarnaast een goed ontwikkeld vermogen om te positioneren, onderhandelen, bezwaren afhandeling, deals closen en customer-betrokkenheid. Hier gaat hij dynamisch mee om, tijdens de ‘trial-and-error’ fase van het ontwikkelen van de go to-market strategie.

Andere functie’s waar we in groep 3 assessments voor hebben zijn: Strategisch, Solution selling,  applicatie en transactie verkoper.

Binnendienst en Retail Functies (functie groep 4)

download

Automotive Sales

Om de lifestyle aspiraties die inherent zijn aan de automotive markt te kunnen  leveren, vereist de Automotive Retail Sales functie het gebruik van professionele verkoop technieken – in een showroom, via de telefoon en via e-media  om de wensen en behoefte´s te identificeren en te communiceren met klanten en prospects om duidelijk te kunnen zijn over de specifieke merk propositie. Het gaat om het kwalificeren van de prospect en kansen, volgens de onderneming of marketing richtlijnen en het   effectief communiceren van de merk propositie. Dan het gedefinieerde verkoopproces goed in zetten om te komen tot een passende conclusie, en het zorgen voor het behouden van contact met de klanten om de associatie met het merk hoog te houden.

0d6a6a3edc58d9d2200492ca77fe6405

Binnendienst Re actief 

Contact Center Selling (binnendienst) vereist het vermogen om snel en doeltreffend te werken met alle soorten van de bellers, het gaat om het creëren van een verstandhouding en om effectieve en professionele verkoop technieken te gebruiken – via de telefoon en via e-media – om een goed begrip van de behoeften eisen en verlangens van de beller te krijgen en om snel te identificeren welke acties het meest passend  zijn om te nemen om de kans van een verkoop, vergadering of andere relevante uitkomst te realiseren.

f45651d2b4-personeel

Binnendienst pro Actief

Contact Center Selling (binnendienst) omvat alle aspecten van pro actieve, effectieve en professionele verkoop technieken, geleverd via de telefoon en via e-media om nieuwe zakelijke vooruitzichten te bespreken, alsook om via een  sales proces problemen, wensen en behoefte´s te kunnen  identificeren en deze te koppelen aan een sluitende sales opdracht.

 

Ondersteunende Functies (functie groep 5)

Personeel werven en selecteren

Customer service medewerker

De klanten van vandaag eisen en verwachten van ten allen tijde wereldklasse service. Zij verwachten  snelle, maar nauwkeurige en volledige antwoorden op al hun vragen en zorgen, die door deskundige en ervaren front-line medewerkers worden geleverd.

Voeg de Customer Service Specialist toe aan uw organisatie. Om aan deze nieuwe eisen te voldoen, zijn er bedrijven vaststelling die een ‘customer-centric model’  invoegen waarin de activiteiten van het bedrijf zich verenigen rond de behoeften van haar klanten. Dit zijn techniek-efficiënte bedrijfsprocessen, door front-line Customer Service Specialisten geleverd – hun functie –bestaat uit  het garanderen van klanttevredenheid.

Deze functie rol vraagt communiceren met een zeer breed scala van mensen en afdelingen zoals verkoop; dienst; engineering; fabricage; technische ondersteuning; financiering; project management; en het omgaan met klachten en mogelijk meer, met de bedoeling ervoor te zorgen dat er aan de verwachtingen van de klant wordt voldaan en dat de klant centraal activiteiten op passende wijze worden ondersteund door de belangrijke medewerkers, zowel intern als extern.

Andere ondersteunende functie’s waar assessment voor zijn: Pre sales consultant, Post sales consultant, Sales logistic consultant.