2 september 2015

Wanneer zet je een assessment in?

Het antwoord op de vraag wanneer zet je een assessment in kan heel kort zijn, als je maar enigszins twijfelt bij het aannemen van een nieuwe medewerker dan is er al reden genoeg voor een assessment. Of als je ja gaat antwoorden op 2 van de volgende vragen:

1. Wil ik zeker weten dat ik de beste persoon op de juiste positie aanneem?

2. Wil ik de groei van mijn medewerkers gestructureerd aanpakken?

3. Als ik een medewerker op een andere positie wil inzetten wil ik dan zeker weten dat hij/zij de functie aan kan?

4. Willen wij een organisatie zijn die groei van de medewerkers en hun resultaat serieus neemt?

5.  Wil ik kunnen beoordelen wie er in onze sales teams kunnen groeien naar een High performer niveau?

 

Wanneer zet je een assessment in?

Nieuwe medewerker.

Een nieuwe medewerker wordt beoordeeld op zijn cv en op de gesprekken die je hebt. Veel zal dan toch ook het “onderbuikgevoel” meespelen, waarna na een bepaalde periode gaat blijken of de medewerker voldoet. Hier zijn financiën dan vaak de graadmeter.

Dit kan ook met meer kennis van een nieuwe medewerker door een assessment, het assessment geeft veel inzicht over de medewerker en als er een keuze gemaakt moet worden tussen diverse medewerkers. Het inzicht maakt dat de te maken keuze beter onderbouwd genomen kan worden.

Het assessment kan functie specifiek worden ingezet, een ander assessment voor de account manager dan voor de binnendienst medewerker.

Het gebruik van een assessment kan op veel momenten een toevoeging bieden op een procedure waar nieuwe medewerkers in betrokken zijn. Het zorgen dat je “de beste personen op de juiste positie’s hebt”  is voor veel functie’s in een onderneming een keuze die voor een sterker resultaat zorgt. Het is geen garantie, we moeten ook nog zorgen dat de medewerkers de juiste zaken doen, en deze goed doen met het resultaat wat de onderneming nodig heeft.

Assessment-1 (1)

Bestaande medewerkers

De keuze die ondernemers maken om een bestaande medewerker voor een nieuwe functie te vragen kan ook goed onderbouwd worden met de inzichten van een assessment. Het is een cliché, maar niet elke goede accountmanager is ook een goede salesmanager!  Dit vraagt andere eigenschappen en kwaliteiten het is goed om zeker te weten dat deze ook aanwezig zijn.

Ondernemers met ambitie, die hun bedrijf willen laten groeien die voor de medewerkers in hun onderneming de lat hoog leggen kiezen vaak voor ondersteuning van deze groei door assessments. Zij krijgen samen met de medewerkers meer inzicht, en zijn daarmee in staat om ambitieuze persoonlijk ontwikkelplannen te maken voor medewerkers. De investering die een assessment vraagt staat in veel gevallen niet in verhouding tot de kosten die gemaakt worden als een keuze voor een medewerker niet goed is geweest.