31 maart 2015

Werkwijze Talent Assessment

SALES  TALENT ASSESSMENT

Het sales talent assessment  is  een zeer gerichte – en volledig objectieve – manier om medewerkers te beoordelen en om hun ontwikkeling te volgen.

Het geeft een goed inzicht in de omvang van de verbeterpunten, in hun commerciële kern gebieden en in de groei capaciteit van de medewerker.  Met  de kern analyse wordt gekeken naar de commerciële  vaardigheden van mensen die nieuw in de onderneming willen komen of zij die reeds in verkoop-gerelateerde banen in de onderneming actief zijn.

In eenvoudige termen is het een non-specifieke functie, online, getimede, talent analyse, waarbij ongeveer 40 minuten tijd in beslag wordt genomen.

Het Talent assessment is met een wereldwijde benchmark, ontworpen om de gemeenschappelijke commerciële vaardigheden die nodig zijn in een verkoop-gerelateerde baan te analyseren.

In alle disciplines – retail, B2B, verkoop binnendienst en buitendienst – en op elk niveau waar de kern commerciële vaardigheden nodig  zijn. Belangrijker, het talent assessment heeft  de mogelijkheid om eventuele lacunes in vaardigheden van elke commerciële medewerker te identificeren.

 

De werkwijze voor het talent assessment bestaat uit 7 stappen:

  • 1. Intake van uw bedrijf (incl doelstellingen)
  • 2. Intake van de kandidaten & teams
  • 3. Online analyse op functie niveau
  • 4. Ontvangst rapportage
  • 5. Feedback gesprek met geselecteerde kandidaten
  • 6. Een persoonlijk ontwikkelplan voor de geselecteerde medewerkers
  • 7. Training of Coaching traject op basis van het persoonlijke plan

Waar krijgt u meer inzicht in als een medewerker een assessment heeft uitgevoerd.

Het sales talent assessment evalueert vijf kernvaardigheden :

  1. Klant Contact – “Vaardigheden die je inzet bij het genereren van de initiële belangstelling van de klant in uw toepassing, product of dienst, en het starten van het proces van het creëren van rapport “Dit proces omvat vier vaardigheidsgebieden: 1. Het zien van kansen. 2. Het gebruik van indringende vragen. 3. Communiceren en 4.Het adviseren van de klant”.
  2. Het aangaan van de klantcontact – “Vaardigheden die nodig om zich daadwerkelijk met de klant in gesprek te komen en een start te maken met het kwalificatieproces. Met als doel het verkrijgen van een inzicht in de wensen, uitdagingen en behoeften van de klant. ”   Dit proces omvat  vijf vaardigheidsgebieden:                  1. Matching behoeften van de klant om producten of diensten.   2. Bewustwording van concurrenten. 3. Inzicht in de behoeften van de klant. 4.Testen en uitdagen van aannames. 5. Op de hoogte blijven van  nieuwe producten en diensten “.
  1. Onderhandelen en afsluiten “Vaardigheden die nodig zijn om de toegevoegde waarde duidelijk te maken aan de klant van de oplossing, vaak met eenvoudige financiële metrics, en zorg dat men de deal afsluit. “Dit proces omvat drie vaardigheidsgebieden”. 1. Het beïnvloeden en managen van klant verwachtingen. 2. Onderhandelen en  3. Omgaan met bezwaren”.
  2. Informatie en Activiteiten management – “Vaardigheden die nodig zijn om effectief en op een georganiseerde manier te werken, met duidelijke plannen en rapporten. Met het doel om het realiseren van de doelstellingen en targets te vergemakkelijken. ” Deze groep bestaat uit drie vaardigheidsgebieden: 1. Het beheer van al het papierwerk 2. Het bereiken van doelen, doelstellingen en targets”; en 3. Planning en managen van activiteiten “.
  3. Business Skills – “Vaardigheden die nodig zijn om persoonlijke en onderneming geloofwaardigheid te laten beklijven bij de klant voor. Met als doel het realiseren van voordelen voor de relatie “Deze laatste groep van vaardigheden omvat vier vaardigheidsgebieden: 1.  Zelf management en professionaliteit ” 2. Probleemoplossend vermogen  3. Goed kunnen beoordelen en  nemen van beslissingen en   4. Veerkracht en doorzettingsvermogen”.

Het is belangrijk op te merken dat het kern talent assessment niet een volledige beoordeling van een individu zijn prestaties voorspeld in elke specifieke sales functie. Op het gebied van exacte functie specificatie, anciënniteit of ervaring; is een uitgebreid assessment een betere beslissing het kern talent assessment richt zich alleen op generieke commerciële vaardigheden.

Als je gekozen hebt  voor een kern Talent assessment, dan nodigen we je voor met een email  met een duidelijke uitleg uit om deze analyse te doen.

Het  assessment vraagt van je om 1 analyse module te doen,  deze module’s is getimed. Als je de  analyse gaat doen kun je het beste kiezen voor een rustige omgeving.

Picture1-bewerkt

Je ontvangt na aankoop van het assessment een inlogcode voor de eerste test, je komt met deze code op een inlog pagina

 

Op deze inlog pagina geef je aan in welke taal je het talent assessment wilt uitvoeren. Als je ingelogd bent krijg je nog wat pagina’s waar je voorwaarden kunt lezen en hiermee akkoord kunt gaan.

Dan kun je starten met het assessment die op tijd gaat voor elke vraag krijg je 15 seconden om hem te beantwoorden. Het zijn in totaal 154 vragen wat betekend dat je in totaal ongeveer 40 minuten nodig hebt om deze analyse af te ronden.

Picture2

 

 

 

 

 

Wanneer je alle vragen hebt beantwoord, wordt er een eind afsluiting van je gevraagd, is alles goed gegaan? Er wordt na het afmelden een rapport uitgewerkt waar jou talenten in naar voren komen.

Het gedetailleerde rapport is een uitwerking van de antwoorden die je hebt gegeven afgezet tegen de kwaliteiten die in een sales functie worden gevraagd.

Picture4

De sectie samenvatting vaardigheden identificeert 5 groepen vaardigheden die belangrijk zijn voor verkoopeffectiviteit. 1. zakelijke vaardigheden, 2 Klant contact, 3 Contacten leggen met de klant, 4 Informatie en activiteiten management, 5 Onderhandelen en afsluiten.

Picture8

 

Deze hoofdgroepen worden verder in het rapport uitgewerkt op onderdelen.

 

 

Deze analyse voorziet je van een uitgebreid en gedetailleerd rapport waar de kwaliteiten en de verbeter punten van de persoon die de analyse heeft gemaakt duidelijk in beeld worden gebracht.

 

Picture7

 

Het rapport geeft met deze data een goede mogelijkheid om een persoonlijk ontwikkel traject te bepalen. Welke kracht kun je nog meer later groeien, welke verbeterpunten zijn er die aandacht nodig hebben en wat ga je daar dan aan doen? Welke groei capaciteit heeft de medewerker en wat betekend dat voor zijn carrière in de organisatie waar hij nu werkt?

[button font_size=”30″ color=”#ffffff” text_color=”#808080″ icon=”check-circle” url=”http://jouwtalenten.nl/download/781/” width=”300″ target=”_blank”]Download [/button]

Voorbeeld assessment rapport

Contact

Meer weten? Demo? Direct bestellen? Laat je gegevens achter en we nemen contact op! (Je mag ons ook bellen hoor!)

Jouw naam*

Jouw e-mailadres

Jouw telefoon nr.*

Onderwerp


* Dit veld is noodzakelijk